GELENEK VE MODERNLİK ARASINDA BİR KİMLİK VE NESİL ARAYIŞI OLARAK İMAM HATİP OKULLARI
NAZIM MAVİŞ
İmam hatip liseleri dinî eğitim geleneği açısından bakıldığında yeni bir formdur. Modern dönemde din eğitimi ile dünyevi eğitimin telif edilmesi ihtiyaç ve anlayışının örneğidir. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’na göre imam hatip okulları başlangıçta, toplumun gündelik dinî hizmetleri bağlamında oluşmuş bu pratik ihtiyaçlarını karşılayacak devlet memurları yetiştirmek için kurulmuştur.
İmam hatip okulları, halkın önemli bir kısmının dinî eğitim ve pratik dinî ihtiyaçlarına karşılık geldiği için bir eğitim kurumu olmanın ötesinde anlam kazanmıştır. Bu okullara sahip çıkan kesimler, imam hatip okulları ile sadece imam ve hatip ihtiyaçlarını karşılamak değil; aynı zamanda kendileri gibi olan, millî, inanç ve değerleri ile barışık aynı zamanda modern bir nesil istemişlerdir. İmam hatipliler Mehmet Akif’te “Asım’ın Nesli”, Necip Fazıl’da “Büyük Doğu Nesli”, Sezai Karakoç’ta “Diriliş Nesli” olarak temayüz eden yeni bir nesil arayışının karşılığı olarak görülmüştür. Bu okullar, bu okulları sahiplenen kesimlerce bir misyon okulu olarak görülmüş; imam hatip liselerine dönük her türlü çaba ve uğraş bir “dava” olarak tanımlanmıştır. “İmam hatip davası” bir anlamıyla Türkiye’nin kendi özüne, inancına, değerlerine, tarihine, kimliğine dönüş davası olarak algılanmıştır. İmam hatip okuluna gitmek öğrencilere aynı zamanda bir kimlik kazandırmaktadır.
Anahtar Kelimeler (Keywords): Gelenek, Modernlik, Kimlik, Eğitim, Din
IMAM HATIP SCHOOLS AS A SEEKING FOR IDENTITY AND GENERATION BETWEEN TRADITION AND MODERNITY
Imam hatip high schools are a new form of religious education tradition. It is an example of the need and understanding of religious education and worldly education in the modern era. According to the Law of Tevhid-i Tedrisat, imam hatip schools were originally established to train civil servants to meet these practical needs of society in the context of daily religious services.
Imam hatip schools have gained a meaning beyond being an educational institution because they correspond to the religious education and practical religious needs of a significant part of the people. Those who protect these schools do not only meet the needs of imams and preachers with imam hatip schools; At the same time, they wanted a modern generation that is in a harmony with their national beliefs and values. Imam preachers were seen as the answer to the search for a new generation that stood out as "Asım's Generation" in Mehmet Akif, "Great Eastern Generation" in Necip Fazıl, and "Resurrection Generation" in Sezai Karakoç. These schools were seen as mission schools by those who owned these schools; Every effort and effort towards imam hatip high schools has been defined as a "litigation". In a sense, the "Imam-Hatip case" was perceived as a case of Turkey's return to its essence, belief, values, history, and identity. Going to imam hatip school also gives students an identity.
Anahtar Kelimeler (Keywords): Tradition, Modernity, Identity, Education, Religion
Tam Metin 351